Grafisch ontwerp op een vouwtent

alt-096938900150823431246fgmnopbn.jpg

Kennis en budget

Een vouwtent is een specifieke reclamedrager. Men kan het gehele doek bedrukken, men kan er ook voor kiezen om alleen op bepaalde onderdelen ervan een grafisch ontwerp te zetten. Ik het eerste geval wordt er extra nadruk gelegd op het visuele aspect, in het tweede geval wordt er tevens gekeken naar de kosten van het aanschaffen van een reclametent. Een lager budget betekent trouwens niet dat de reclame bescheiden hoeft te zijn. Men dient echter kennis te hebben van het grafisch ontwerpen om de reclame haar commerciële functie goed te laten vervullen. Deze dient zovel van dichtbij als van grotere afstand goed zichtbaar te zijn. Om die reden worden er op bepaalde onderdelen van de tent bepaalde soorten grafische uitingen of gegevens vermeld.

Het dak

Het beschermt en kan tegelijk een blikvanger zijn, als wij erop bijvoorbeeld een logo plaatsen. Het grootste deel van het dak is echter nauwelijks zichtbaar voor die voorbijgangers die zich dichtbij de tent bevinden. Door de helling van het dak veroorzakt door de zwartekracht is het dak bij de zijwanden steeds vlakker. Men dient dus geen kleine grafieken of opschriften aan de onderkant van het dak te plaatsen. De grafische onderdelen zijn pas op een bepaalde afstand zichtbaar.

ZIJKANT DAK

De dakzijkant is perfect zichtbaar, zelfs voor die voorbijgangers die zich dichtbij de tent bevinden. De zijkant valt verticaal naar beneden. De zijkant van het dak kan vergeleken worden met planken op gezichtshoogte in de supermarkt. Daar worden de producten met de hoogste prijzen gezet om de klant onbewust tot de aankoop ervan aan te moedigen. Aan de dakzijkanten worden wanden bevestigd. Het grafisch ontwerp wordt boven de hoofden van de voorbijgangers en net boven de gezichtshoogte tentoongesteld. Op de dakzijkant kan een logo of naam geplaatst worden en zelfs een korte reclamekreet of bedrijfsgegevens, zoals bv. de website. Een beperking hierin zijn de stiksels, waarmee het doek aan de constructie wordt bevestigd. Grafische ontwerpen of reclamekreten zien er niet mooi uit, als de stiksels er dwaars doorheen lopen en de aandacht afleiden van de commerciële boodschap.

WANDEN

De opdruk op de wanden speelt een andere rol dan de opdruk op dakzijkanten. De grote oppervlakte van de wanden biedt de ontwerpers grote vrijheid. Productfoto?s, personen of zelfs landschappen kunnen het achtergrond vormen voor een grafiek. De inhoud van de reclameuiting kan uitgebreid worden, er kan meer informatie over de offerte of uw producten toegevoegd worden en de ge?ntereseerden kunnen het van dichtbij bekijken.

Kleuren

Bij het ontwerpen van een reclametent is het handig om meer te weten te komen over het printen dmv sublimatietechniek. Het bedrukken gebeurt op een wit doek en de kleur verandert niet aan de onbedrukte kant. Mocht u uw logo aan de binnenkant van de tent willen hebben, dan is het raadzaam om dubbel doek te overwegen ? in dat geval kunt u een andere wandenkleur kiezen en er een grafiek op zetten.

de beste plek voor informatie

Op het dak plaatsen wij een grafiek, die kenmerkend is voor het merk of het bedrijf. Het kan zowel een logo, een icoon of een opschrift zijn die uw branche of uw bedrijf kenmerkt. De verticale zijkant van het dak is de plek bij uitstek voor het plaatsen van uw bedrijfsnaam of reclamekreet, hoewel de ruimte erop beperkt is van de boven- en onderkant (vooral met betrekking op verticale tekens). Er zijn echter geen beperkingen bij het ontwerpen van de wanden. De grote oppervlakte ervan geeft de ontwerper enorme vrijheid. De bedrukte wanden kunnen van dichtbij bekeken worden, de kwaliteit van de foto?s en de grafiek dient dus aan de hoogste eisen te voldoen.

Exposure

De bedukking van de tent kan niet dusdanig ontworpen worden, dat het altijd en overal goed zichtbaar is. Op het ene evenement worden de zijkanten van onze tent afgezet door onze buren en alleen de voorkant wordt goed zichtbaar, op het andere evenement wordt de tent van alle kanten goed zichtbaar.

Denk eraan, dat de tent niet alleen van één kant bekeken wordt. De voorbijgangers zien vaak twee wanden en twee dakvierkanten tegelijk, daarom kunnen er diverse gegevens op worden vermeld. Deze kunnen door middel van een geschikte grafiek met elkaar worden verbonden en van de ene naar de andere wand overgaan waardoor een compacte, uniforme reclameuiting ontstaat. Reclamevlaggen of andere accessoires kunnen een verlengde daarvan zijn.

Hulp

Heeft u hulp nodig bij het ontwerpen van uw tent, schrijft u ons dan op contact@mitko.nl. Wij geven graag advies en beantwoorden uw vragen.


Vond u dit artikel nuttig?

Klik op de ster om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score: 0/5. Beoordeling: 0